Országos tanulmányi verseny a fenntartható fejlődésről

A Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Verseny országos írásbeli fordulójára két diákunk készült fel a FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS témából: Czellár Olivér és Csibi Dorina a Hajdúböszörményi Bethlen Gábor Általános Iskola 7. c osztályából.

2024. február 26-án Debrecenben a Méliusz Juhász Péter Megyei Könyvtár fogadta a megjelent diákokat.

Az esemény előtt a Debrecen Tévé számára adott interjút Csibi Dorina:

Forrás: Turuczkai Kata (2024) Boldogulni egy könyvtárban: országos versenyt rendeztek Debrecenben: videóval. dehir.hu, 2024.02.26. URL: https://dehir.hu/kultura/boldogulni-egy-konyvtarban-orszagos-versenyt-rendeztek-debrecenben/2024/02/26/ Utolsó letöltés: 2024. 02. 29.

A verseny célja a diákok információs műveltségének, könyvtárhasználati tudásának, szövegértésüknek, logikus gondolkodásuknak és a kreativitásuknak a fejlesztése. Ez a verseny a tanulás során részekre bontott ismeretelemeket egységbe foglalja, szintetizálja.

Az alábbi témákat próbáltuk a felkészülés során körbejárni: az erdőkivágásokat, a levegőszennyezést, a tömegközlekedés hatásait, a biodiverzitást és a vízszennyezés kérdéseit, az energiatakarékosságról kutattunk az interneten, sőt kerestünk szépirodalmi alkotásokat is a témában.

Megismertük, megbeszéltük az ENSZ Agenda 2030 programjában megfogalmazott 17 célt:

  • a szegénység felszámolása,
  • az éhezés megszüntetése;
  • egészség és jóllét;
  • minőségi oktatás;
  • nemek közötti egyenlőség;
  • tiszta víz és jó higiénés körülmények;
  • megfizethető és tiszta energia;
  • tisztességes munka és gazdasági növekedés;
  • ipar, innováció és infrastruktúra;
  • egyenlőtlenségek csökkentése;
  • fenntartható városok és közösségek;
  • felelős fogyasztás és termelés;
  • éghajlat-politikai fellépések;
  • víz alatti élet;
  • szárazföldi élet;
  • béke, igazságosság és erős intézmények; és
  • partnerség a célok megvalósítása érdekében.

Készítettünk 5 pontos klíma akciótervet a könyvtár számára. Csökkenthetjük a hulladékot könyvtárhasználattal is. (A könyveket is gyártják, szállítják, csomagolják.) Olvassunk/használjunk könyvtári könyveket! Ha mégis megvettük, hasznosítsuk újra! Szenteljünk több időt a kirándulásokra, könyvtári, múzeumi programokra! Becsüljük meg a tankönyveinket!

Gyűjtöttünk könyveket a fenntarthatóság témaköréből különféle korosztály számára:

 Bibliográfiai adatok:Korosztály:
 1.Burnie, David: A veszélyeztetett Föld, Szeged, Novum, 2005.felsősöknek
 2.Gévai Csilla: Nagyon zöld könyv, Bp. Pagony, 2011.felsősöknek
 3.Grovie, Annie: Leon és a környezetvédelem, Bp. Csimota, 2010.alsósoknak
 4.Könczey Réka, Nagy Andrea, S.: Zöldköznapi kalauz, [s.l.] Föld Napja Alapítvány, 1997.felsősöknek, pedagógusoknak
 5.Pollack, Steve: Veszélyben a világunk: Az erdők, Bp. Magvető, 1990.alsósoknak
 6.Pusztai Ilona: A zöld lovag, Bp. Holnap, 2015.alsósoknak