A Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Verseny országos írásbeli fordulójára két diákunk készült fel a FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS témából: Czellár Olivér és Csibi Dorina a Hajdúböszörményi Bethlen Gábor Általános Iskola 7. c osztályából.
2024. február 26-án Debrecenben a Méliusz Juhász Péter Megyei Könyvtár fogadta a megjelent diákokat.
Az esemény előtt a Debrecen Tévé számára adott interjút Csibi Dorina:
Forrás: Turuczkai Kata (2024) Boldogulni egy könyvtárban: országos versenyt rendeztek Debrecenben: videóval. dehir.hu, 2024.02.26. URL: https://dehir.hu/kultura/boldogulni-egy-konyvtarban-orszagos-versenyt-rendeztek-debrecenben/2024/02/26/ Utolsó letöltés: 2024. 02. 29.
A verseny célja a diákok információs műveltségének, könyvtárhasználati tudásának, szövegértésüknek, logikus gondolkodásuknak és a kreativitásuknak a fejlesztése. Ez a verseny a tanulás során részekre bontott ismeretelemeket egységbe foglalja, szintetizálja.
Az alábbi témákat próbáltuk a felkészülés során körbejárni: az erdőkivágásokat, a levegőszennyezést, a tömegközlekedés hatásait, a biodiverzitást és a vízszennyezés kérdéseit, az energiatakarékosságról kutattunk az interneten, sőt kerestünk szépirodalmi alkotásokat is a témában.
Megismertük, megbeszéltük az ENSZ Agenda 2030 programjában megfogalmazott 17 célt:
- a szegénység felszámolása,
- az éhezés megszüntetése;
- egészség és jóllét;
- minőségi oktatás;
- nemek közötti egyenlőség;
- tiszta víz és jó higiénés körülmények;
- megfizethető és tiszta energia;
- tisztességes munka és gazdasági növekedés;
- ipar, innováció és infrastruktúra;
- egyenlőtlenségek csökkentése;
- fenntartható városok és közösségek;
- felelős fogyasztás és termelés;
- éghajlat-politikai fellépések;
- víz alatti élet;
- szárazföldi élet;
- béke, igazságosság és erős intézmények; és
- partnerség a célok megvalósítása érdekében.
Készítettünk 5 pontos klíma akciótervet a könyvtár számára. Csökkenthetjük a hulladékot könyvtárhasználattal is. (A könyveket is gyártják, szállítják, csomagolják.) Olvassunk/használjunk könyvtári könyveket! Ha mégis megvettük, hasznosítsuk újra! Szenteljünk több időt a kirándulásokra, könyvtári, múzeumi programokra! Becsüljük meg a tankönyveinket!
Gyűjtöttünk könyveket a fenntarthatóság témaköréből különféle korosztály számára:
Bibliográfiai adatok: | Korosztály: | |
1. | Burnie, David: A veszélyeztetett Föld, Szeged, Novum, 2005. | felsősöknek |
2. | Gévai Csilla: Nagyon zöld könyv, Bp. Pagony, 2011. | felsősöknek |
3. | Grovie, Annie: Leon és a környezetvédelem, Bp. Csimota, 2010. | alsósoknak |
4. | Könczey Réka, Nagy Andrea, S.: Zöldköznapi kalauz, [s.l.] Föld Napja Alapítvány, 1997. | felsősöknek, pedagógusoknak |
5. | Pollack, Steve: Veszélyben a világunk: Az erdők, Bp. Magvető, 1990. | alsósoknak |
6. | Pusztai Ilona: A zöld lovag, Bp. Holnap, 2015. | alsósoknak |