Városi könyvhasználati verseny a „Ki ismeri jobban a Usborne enciklopédia gyermekeknek című könyvet?”

I. hely Szabó Janka 4. a
6. hely Kovács Janka 4. a
Felkészítő: Kovács Anikó Csilla

2025. március 25-én rendezte meg 30. alkalommal a Középkerti Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola könyvtárostanítója (Nagyné Kiss Anikó szervezésében) a könyvhasználati versenyt.

Csodálattal léptünk be a szinte új általános iskola aulájába. A víz világnapja alkalmából vizes és a vízfogyasztás veszélyeit bemutató, figyelemfelkeltő plakátokban, auladekorációkban gyönyörködtünk. A földszinten található iskolai könyvtárban foglaltunk helyet. Néhány diák és Nagyné Kiss Anikó könyvtárostanító szívélyesen fogadott. Közben érkeztek a többi iskolából is a gyerekek és a felkészítőik. A zsűri tagjai: Zsupos Gabriella a Debreceni Dózsa György Általános Iskolából,  Orbánné Nagy Ildikó a Hajdúböszörményi Bocskai István Gimnáziumból és a Fazekas Tímea a Kertész László Városi Könyvárból értékelte a tanulók munkáit.

Az igazgatóhelyettes köszöntötte a megjelenteket, majd a kísérők kifáradtak a szembeni fejlesztő szobába.

Elkezdődött a 60 perces egyéni verseny. Megtekinthettük benn a feladatlapot. Általában egy feladat az enciklopédia szerkezetéről kérdez. Nagyon fontos a tartalomjegyzék, a tárgymutató, a könyv egyéb adatainak ismerete. A többi feladat kreatív, játékos. Általában az egyik feladat egy olvasással kapcsolatos idézet megfejtésével teszi fel a koronát a versenyre. A kulcsszavak keresése, az adott kérdés elhelyezése egy tudományos rendszerben – a tartalomjegyzék segítségével – a logikus gondolkodást, a szövegértést fejleszti.

Ez az enciklopédia általános tudománytár, több tudományágba tekinthetnek be a versenyre készülő tanulók. Akkor érdemes használni egy enciklopédiát, ha egy-egy témáról mélyebben kívánunk tájékozódni. Kiss Anikó köszöntőjében ki is emelte a hagyományos könyvek, kézikönyvek használatának, használtatásának fontosságát a digitális világban is.

Összesen 12 diák versenyzett. Minden iskola képviseltette magát 2-2 tanulóval.